środa, 2 listopada 2011

Debata oxfordzka


Tradycją naszej szkoły są tzw. szkolne poniedziałki, właściwie w tym roku są to środy. Na początku roku szkolnego organizując pracę rady pedagogicznej przyjęliśmy, że środowe popołudnia przeznaczone są na wspólne działania nauczycieli. To czas dla szkoły, nie planujemy w tym dniu wyjazdów do fryzjera, lekarza, towarzyskich spotkań etc. Szkolne środy przebiegają w różny sposób. Są to szkolenia, praca zespołów zadaniowych, posiedzenia całej rady, odprawa liderów, zebrania z rodzicami itp. W dzisiejszym spotkaniu brali udział wszyscy nauczyciele. Poświecone było debacie oxfordzkiej. Po krótkim wprowadzeniu i przypomnieniu zasad debaty, podzieliłam radę na dwie grupy. Przez pół godziny przygotowywały się one do obrony lub obalenia tezy „Współczesna szkoła przygotowuje uczniów do wyzwań XXI wieku”. Grupy wybrały zespoły propozycji i opozycji. W pierwszej znaleźli się: Renata Ołdak, Jola Staniszewska, Józef Kapaon, w drugiej Emilia Badurek, Sebastian Radzio, Mariola Orzechowska. Obserwując pracę grona pedagogicznego widziałam, jak trudnym zadaniem jest wystąpienie publiczne, nawet dla nauczycieli, nawet przed audytorium, którym są koledzy i koleżanki z pracy. Temat nie powinien sprawiać kłopotu, przecież jest (a przynajmniej powinien być) nam wszystkim bliski.
Przekonaliśmy się, że nie dokońca potrafimy zdefiniować te wyzwania. Jest nad czym myśleć.
Mam nadzieję, że to pierwsza z cyklu debat. Może przekonam nauczycieli, żeby przygotowali debatę oxfordzką na temat patriotyzmu, na obchody rocznicy Święta Odzyskania Niepodległości. Chciałabym zmiast „akademii ku czci” (może razem z ) zaprosić uczniów gimnazjum na debatę. To byłoby wydarzenie. Nie tylko dyskusja, ale jeszcze przygotowana przez nauczycieli dla uczniów.


Drugą propozycją, którą zaproponowałam szkole w imieniu Stowarzyszenia Rzeczpospolita Norwidowska to turniej debat dla gimnazjalistów. Regulamin turnieju zostanie opublikowany na stronie szkoły i stowarzyszenia w najbliższym czasie. Dla zwycięskiej drużyny przewidujemy ciekawe nagrody, a dla klasy nagrodę finansową.

1 komentarz:

  1. Fajne jest takie zmaganie ze sobą, z tematem, przekraczanie różnych granic. "Schodząc coraz głębiej, stajemy się bardziej człowiekiem" (JPII). Dziękuję.
    Mam nadzieję, że to początek definiowania wyzwań przed szkołą, czyli przed nami wszystkimi w XXI w.

    OdpowiedzUsuń