poniedziałek, 30 maja 2011

Wizyta studyjna w Dwikozach i Sandomierzu


Byłam na wizycie studyjnej w Dwikozach pod Sandomierzem w ramach programu Liderzy Polsko-Amerkańskiej Fundacji Wolności. To ostatni element programu przed jego zakończeniem w czerwcu. Kończy się nasza VI edycja, ale już na stałe zostaniemy jako alumni w programie, powiązani szczególną więzią przyjaźni.

Ale wracając do wizyty zorganizowała ją Iwona i Marian nauczyciele z Dwikoz. Przeżyliśmy trzy wspaniałe, bardzo inspirujące dni. Wizyta rozpoczęła się od wycieczki z przewodnikiem i uczestnikami projektu „Pożyteczne wakacje” do Rezerwatu Przyrody  w Góry Pieprzowe. Potem zwiedzanie Sandomierza i kolacja w Zespole Dworskim „Sarmata”. Kolejny dzień to spotkanie z dyrektorem i nauczycielami Publicznego Gimnazjum w Dwikozach – rozmowy nt. międzynarodowej współpracy w ramach Programu Socrates-Comenius w latach 2001-2006.

Następnie przejazd do Gór Wysokich i zapoznanie się z funkcjonowaniem szkoły i przedszkola prowadzonego przez  stowarzyszenie. To co zobaczyłam przerosło najśmielsze oczekiwania. Szkoła, która ma 140 -letnią historię miał być zlikwidowana przez samorząd. Nie pozwolili na to zdeterminowani nauczyciele i mieszkańcy wsi. Przejęli, mimo ogromnych oporów i wrogości samorządu, szkołę i doprowadzili do jej rozkwitu. Dziś tonie w kwiatach, ma dwa busy, którymi dowożone są dzieci, place zabaw i zupełnie bajkowy dom z kominkiem dla 30 przedszkolaków.


Po południu przejazd do Szkoły Podstawowej w Mściowie, spotkanie z Dyrektorem Szkoły i dzieciakmi z klasy I, które zaprezentowały przedstawienie o tolerncji, przyjaźni kończące kolejny projekt unijny wyrównywnia szans edukacyjnych. Była okazja, aby porozmawiać o zrealizowanych w szkole, przez Stowarzyszenie „Świt” projektach. Była dyskusja, wymiana doświadczeń nt. poszukiwań dotacji na realizację szkolnych projektów, znaczenia konkursów edukacyjnych krajowych i międzynarodowych, wakacyjnych wyjazdów dydaktycznych oraz innych działaniach realizowanych w ramach edukacji pozaformalnej na wsi. Mam nadzieję, że uda się część tych pomysłów zrealizować w Strachówce.

Długo w nocy, przy ognisku rozmawialiśmy o naszej społecznej pracy, pasjach, nadziejach na zmiany w lokalnych środowiskach.
Sobota, ostatni dzień naszej wizyty był równie pracowity. Warsztaty na temat edukacji finansowej i stypendiów pomostowych. Wiele inspiracji.

Wizyty studyjne to najlepsza forma edukacji, przez którą powinni przejść wszyscy działający w radach gmin, sołectw, organizacjach pozarządowych, po to, aby uczyć się od najlepszych.

1 komentarz:

  1. Wyjdźmy poza własny grajdołek i rozmawiajmy o tym, co spotkaliśmy na drodze. PUBLICZNIE. Dialog jest podstawą i świętem demokracji i samorządności :)

    OdpowiedzUsuń